É.L.E.T.-infó 2014/1.1

 

 
 

É-L-E-T-infó

  2014/1

               
       Tápanyagok, vitaminok, ásványi anyagok  
               
      Energiát szállítanak (mint pld. a fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok), de felelősek testi funkcióink fenntartásáért is. Néhány tápanyagot nem tud a szervezetünk saját maga előállítani, ezért ezeket a táplálékkal kell bevinni a szervezetbe (ide tartoznak pld. a vitaminok és az ásványi anyagok).
  Mik azok a tápanyagok? 
 
  Rostok Koleszterin Fehérje Zsír Szénhidrát Purin B1-vitamin Tiamin
Funkciója Irányítja az emésztésünket, és szállítja a szervezetünkből kiürülő anyagokat az emésztőszerveken keresztül. Ez minden sejtünk alkotórésze, és fontos a zsírok beépüléséhez is. A szexhormonjainknak is alapanyaga. A fehérje (protein) meghatározza a sejtek és szövetek felépülését, funkcióját és anyagcseréjét A zsír megóvja szervezetünket a külső sérülésektől, továbbá ez a fő energiatárolónk és melegítőnk. Fontos energiaszállító (cukor vagy keményítő) a szénhidrát-anyagcserében. A purin fontos az örökítő-anyagban és a sejtképződésnél. A purin lebontása során húgysav keletkezik. Az anyagcsere-folyamatokban, a szénhidrátok lebontásában jelentős szerepe van. Karbantartja az ideg -, illetve izomműködést, csökkenti a fájdalmat, és javítja a tanulási képességet.
Hiánya A túl kevés ballasztanyag bélrenyheséghez, emésztési problémákhoz és legrosszabb esetben a bélrendszer megbetege-téséhez vezet. Nem ismert. Az egészséges szervezet képes önmaga előállítani a koleszterint A máj működését zavarhatja, illetve előidézheti a máj megnagyobbodását is. Fehérjehiány a világ fejlettebb részén ritkábban fordul elő. Hajlamosít a fertőzésekre, a bőrelváltozásokra, gyerekeknél akadályozhatja a növekedést. Ritkán fordul elő a fejlett világban. Fogyókúrázóknál anyagcserezavarokat idézhet elő. A szervezetünk maga állítja elő, így hiány nem alakulhat ki. Étvágytalanság, émelygés emlékezetkiesés, fejfájás,fáradtság, gyengeség, érzékenység, összpontosítási nehézségek, és az energia anyagcserében fellépő zavarok. Terheseknek és szoptatós anyáknak különösen figyelniük kell megnövekedett B1 vitaminszükségletük kielégítésére.
Túladagolás Teltségérzetet okoz, gyomorfájdalmat és felfúvódást idéz elő. Szív- és érrendszeri megbetegedéseket okozhat. Ha túl sok fehérje épül be a szervezetünkbe, az leginkább a vesénket terheli meg. Túlsúlyhoz vezet, továbbá szív- és érrendszeri problémákat okoz. 400-tól 500 grammig naponta, ami kb. 3,5 kiló krumpliban vagy 1,8 kiló tésztában található. A purin testazonos termelődése csökkentett. Koncentrációs zavarok,fáradtság,
émelygés.
Napi szükséglet A ajánlott adag 30 gramm. Ezt fedezi kb. 35 dkg rozskenyér vagy 1 kg karfiol Nincs ajánlott napi mennyiség, mivel szervezetünk maga állítja elő a szükséges mennyiséget. 0,8 gramm fehérje testsúlykilónként. Egy 60 kilós ember napi szükségletét 30 deka marhamáj fedezi. Kb. 60-80 gramm, amely két nagy szelet  tejszínes tortában vagy egy pár debreceniben megtalálható. Napi élelmiszer bevitelünk fele legyen szénhidrát. Nincs napi szükséglet, mivel a purint a szervezetünk saját szükséglete szerint termeli Nőknél 1,0 mg, férfiaknál 1,2 mg az átlagos napi szükséglet, kb. 110 g sovány disznóhúsban, 500 g teljes kiőrlésű búzából készült kenyérben, 60 g búzacsírában vagy 375 g zöldborsóban található.
Miben található A teljes őrlésű gabonából készült készítményekben, gyümölcsökben, zöldségekben, hüvelyesekben Mindenfajta állati eredetű táplálékban Állati és növényi eredetű élelmiszerekben, mint pld. a tőkehalban, sonkában, szójababban, szárított gombában Néhány életfontosságú zsírsavat muszáj bevinni a szervezetünkbe, ilyen példaul a repceolaj. Gabonafélék, burgonya, gyümölcs, fehér cukor, tej Tojás, hús, kolbász. Teljes kiőrlésű termékek, gabonacsíra, sörélesztő, hüvelyesek, földimogyoró, tenger gyümölcsei, burgonya, tej