É-L-E-T
Egyesület

kedd, november 13, 2018
Deutsch (DE-CH-AT)Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Címlap Kiadványok É.L.E.T.-infó 2016/1

É.L.E.T.-infó 2016/1

É.L.E.T.-infó 2016/1

 

É.L.E.T.-infó 2016/1

Vitamin a természetből - Zöldségek I.

 

 

Egy alma ma már nem tartja távol a doktort! „Mivel a növények nem érzik jól magukat az elsavasodott termőföldeken, ezért jóval kevesebb vitamint állítanak elő. A sárgarépa vitamintartalma a hatvanas évek óta 40 százalékkal, a borsóé több mint 53 százalékkal, a paprikáé csaknem 90 százalékkal, a káposztáé pedig kb. 95 százalékkal csökkent. A vitaminhiány pedig csökkenti a védekezőképességünket, ezáltal jobban ki vagyunk téve a betegségeknek, és érzékenyebbek vagyunk az allergén anyagokra is: évente 3-5 százalékkal nő az allergiások száma.”

forrás: Nők Lapja 2013.03.27.

A vitaminokat a hő, a fény, az oxigén és a kémhatásváltozás is károsíthatja (különösen érzékeny a C-vitamin és a folsav). Az alábbiakban látható melyik vitamin mire érzékeny és miben oldódik:

 

Vitamin Mire érzékeny Miben oldódik
A-vitamin hő, oxigén, fény zsír
B1 (tiamin) víz
B2 (riboflavin) fény víz
B5 (pantoténsav) víz
B6 (piridoxin) hő, oxigén, fény víz
B7 (biotin)   víz
B9 (folsav) hő, oxigén, fény víz
B12 hő, fény víz
C hő, oxigén, fény víz
D fény zsír
E hő, oxigén, fény zsír

 

Zöld borsó

0,4 g zsír és 10-14 g szénhidrát van benne. További értékes tápanyagai a karotin, a B1- és B2-vitamin. Ugyancsak 100 grammban 2 mg C-vitamin van. Ásványi anyagai közül a foszfor és a kálium van nagyobb, 1 mg fölötti mennyiségben, a mikroelemek közül a vas, cink, mangán és réz említésre méltó. Fehérjetartalma nagy, 5-7 g, s bár ezt régen nem tudták, de kifejezetten bőséges fehérjetartalma miatt volt nagy becsű takarmánynövény. Nagyon sok esszenciális aminosavat tartalmaz.

Sárga répa

A sárgarépa rengeteg vitamint tartalmaz, amelyekre szüksége van szervezetünknek, többek között jelentős kalciumvasmagnéziumB-C- és E-vitaminforrás, de magas béta-karotin tartalmáról ismert leginkább, amit szervezetünk A-vitaminná alakít át, mely leginkább látásunkra van jó hatássalmegakadályozza a szürkületi vakság kialakulását.

Cékla

A cékla vitamin- és ásványianyag-tartalma magas, főként káliumban gazdag, melynek köszönhetően vizelethajtó hatású, de A-, B- és C-vitamin-tartalma is kiemelkedő, valamint fontos antioxidáns-forrás. B9-vitamin-tartalma miatt jelentős a vérképző szerepe. Segít szervezetünk sav-bázis egyensúlyának helyreállításában, és a máj működését is támogatja. Kutatások szerint a rákos sejtek szaporodását is gátolja, és a daganatos betegségek kezelésében, megelőzésében is fontos a szerepe. Alacsony kalória- és szénhidráttartalma miatt diétázóknak ajánlott.

Karfiol

Gazdag C-vitaminban és fontos tulajdonsága, hogy vitamintartalmát fagyasztott állapotban is megőrzi. Egy fej karfiol egy-hatoda tartalmazza a napi szükséglet 100%-át. Ez a mennyiség csak 26 kalóriát tartalmaz. Ha valaki energiaszegény étrendet folytat, vagy cukorbeteg, jó barátja lesz a karfiol, hiszen alacsony az energiatartalma, elenyésző a szénhidrát-tartalma, de sok benne az ásványi só, az élelmi rost, kéntartalmú összetevői megvédik a szervezetet egyes betegségekkel, például a bélrák kialakulásával szemben.

 

Brokkoli

 

Tartalmaz A-, C-, E- vitamint, vasat, folsavat, kalciumot, foszfort, káliumot, glükozinolátokat, ß-karotint, rostot és fehérjét. Kiemelendő a benne lévő tokoferol (E-vitamin), niacin, pantoténsav, B1- és B2-vitamin is. Gazdag növényi flavonoidokban, indolokban és izotiocianátokban. Nagy mennyiségben tartalmaz klorofillt, ami elősegíti a vörösvérsejtek termelését, és jó hatással van az emésztésre, valamint a hormonháztartásra, ezáltal gátolja számos betegség (anémia, ateroszklerózis, magas vérnyomás) további romlását.

 

Burgonya

 

Kiváló lizin és triptofán aminosav-forrás, de C-vitamint is találhatunk benne. 180 g burgonya körülbelül 10 mg C-vitamint tartalmaz, mely egy felnőtt napi C-vitamin-szükségletének egynyolcadát fedezi. Keményítőt és rostanyagot is tartalmaz, jó káliumforrás. A megzöldült, kicsírázott burgonyában mérgező anyagok vannak.  A burgonya sok szénhidrátot tartalmaz, amelyben fehérje és rostanyag, jelentős mennyiségű C-vitamin és kálium is található. C-vitamin tartalma a betakarítás pillanatától kezdve fokozatosan csökken, mivel vízben oldódó vitamin így a sütés és főzés hatására lebomlik. Ha vízben főzzük a burgonyát, a C-vitamin egy része a főzőlében marad.

 

Káposzta 

 

A káposzta (összes "rokonával" együtt!) nagyon gazdag vitaminokban, különösen C-vitaminban (100 g káposztában 40 mg C-vitamin van), de K- és B1-, valamint E-vitaminban is. A zöld levelekben sok béta-karotin van, amely antioxidáns, a légúti daganatos megbetegedések ellen védő hatása van és segíti a látást is. Gazdag élelmi rostokban, az ásványi anyagok közül pedig a kalcium mennyisége kiemelkedő és a vasé is jelentős. A káposztában lévő, csípős ízű mustárolaj antibakteriális hatású, tulajdonképpen természetes antibiotikumnak tekinthető. Tiocianátot is tartalmaz, amely gyomorfekély esetében jótékony hatású.

 

Zöld bab

 

A zöldbab viszonylag kevés fehérjét és szénhidrátot tartalmaz. A zöldbabban ugyanakkor megtalálható a B1-, B2-és a C-vitamin, valamint jelentős élelmirost-tartalma is. A zöldbab energiatartalma 41 kcal (172 kJ)/ 100gramm. A bab az egyik legjobb táplálék a cukorbetegségben szenvedőknek, mert szabályozza az inzulin jelenlétét a vérben. A zöldbab lényegesen könnyebben emészthető, mint a szárazbab. A száraz babhéj teája viszont jó vércukorcsökkentő, és vizelethajtó hatású.

 

Paradicsom

 

A paradicsom olyan vitaminokat tartalmaz, mint A-, B1-, B2- és C-vitamin. A vitaminok mellett az ásványi anyag tartalma sem elhanyagolható, ugyanis nagy mennyiségben található benne kálium, magnézium, kalcium, foszfor és vas is, ezért nem érdemes nélkülöznünk a napi étkezésinkből a paradicsomot. Ráadásul a különféle ízületi és reumás betegségek fájdalmas tüneteinek kezelésében is nagyon hatékony.

 

Zöld paprika

 

A paprika igen sok A-vitamint és egyes B-vitaminokat tartalmaz. C-vitamin tartalma közismerten magas. Az ásványi anyagok közül elsősorban a magnézium, valamint a kálium és a vas jelentős. A paprika remek béta karotin-forrás, erősíti az immunrendszert; bioflavon és likopin tartalma révén fontos szerepe van a rákbetegség megelőzésében.

 

Székesfehérvári (Regionális) Ép Lélek Egészséges Test
Közhasznú Egyesület

 

8000 Székesfehérvár, Tolnai u. 36. VI/26.

Tel.: +36-20/393-1944
Email: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
Honlap: www.eletegyesulet.hu

 

Tevékenységünket támogathatja adományával és adójának 1%-ával!

Bankszámlaszámunk: 10400889-50526766-87691004

Adószámunk: 18500471-1-07