É-L-E-T
Egyesület

Dienstag, Dezember 11, 2018
Deutsch (DE-CH-AT)Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Címlap Kiadványok É.L.E.T.-infó 2015/1

É.L.E.T.-infó 2015/1

É.L.E.T.-infó 2015/1

There are no translations available.

               

É.L.E.T.-infó 2015/1

Vitamin a természetből - Gyümölcs II.  

                                                                                                                   

 

A gyümölcsök és zöldségek legértékesebb tápanyagai közé tartoznak a vitaminok, ám ezekhez csak akkor juthatunk hozzá hiánytalanul, ha ezeket leszedés után azonnal, hámozás és darabolás nélkül, nyersen megesszük. A vitamintartalom a gyümölcs és zöldség leszedése után azonnal csökkenni kezd, illetve elvesznek vitaminok a tárolás, hámozás, darabolás és mosás miatt is. A helyzet többnyire tovább romlik a tartósítás során. A vitaminokat a hő, a fény, az oxigén és a kémhatásváltozás is károsíthatja (különösen érzékeny a C-vitamin és a folsav). Az alábbiakban látható melyik vitamin mire érzékeny és miben oldódik:

      

Vitamin  Mire érzékeny            Miben oldódik
A-vitamin  hő, oxigén, fény                     zsír
B1 (tiamin)   víz
B2 (riboflavin) fény víz
B5 (pantoténsav) víz
B6 (piridoxin)  hő, oxigén, fény  víz
B7 (biotin)   víz
B9 (folsav)  hő, oxigén, fény  víz
B12     hő, fény víz
C hő, oxigén, fény  víz
D fény zsír
E hő, oxigén, fény  zsír

    
    

Görögdinnye

 

Bár a görögdinnye 90%-a víz, így is kiváló vitamin- és ásványianyag-forrás. Tartalmaz B6-, C- és E-vitamintniacintfolsavatvasat,   káliumot  és  mangánt. Színes húsában sokféle karotin található, amely a szervezetben A-vitaminná alakul. Fiatalít, méregtelenít, tisztít, átmossa a beleket, a veséket, és segíti a méreganyagok távozását - ez az istenadta finomság a görögdinnye.

 

Sárgadinnye

 

A sárgadinnye tápértékét a következő anyagok határozzák meg: kalcium, foszfor, vas, nátrium, kálium, mangán, magnézium, réz, cink, kobalt, króm, A és C-vitamin, niacin, riboflavin, thiamin, folic sav. Vitaminok közül elsősorban A-, B1-, B2 -és C-vitamin-tartalma jelentős, 100 grammban 0,04 mg B1-, 0,02 mg B2- és 35 mg C-vitamin található.
Jó hatást vált ki a vékony és vastagbélgyulladás, illetve a vékonybél végénél lévő zár gyulladása esetén. Kitűnő gyógyszer mindenféle lázas és gyulladásos betegségre. Gyógyhatását a béta-karotin tartalmának köszönheti, de sikerét növeli a benne lévő nagy mennyiségű C-vitamin és
ásványi anyag.

 

Bodza

 

A virágzat flavonoidokat (kvercetint, kempferolt), fahéjsav-származékokat, illóolajat és nyálkát tartalmaz. A bogyó gyümölcssavakat, C-vitamint, A-vitamint, flavonoidokat valamint antociánokat (szambucint) tartalmaz.Lázcsillapító, izzasztó hatása miatt kitűnő szer a meghűléses megbetegedéseknél és az influenzánál.Áfonya, Gyümölcs, Blue Ezen kívül használják vértisztításra és köhögéscsillapításra. A leveléből készült tea pedig reumás bántalmakra nagyszerű gyógyír. A bodzatea nyugtató, izzasztó vagy vizelethajtó teakeverékek alkotója lehet, a virágzatból üdítőital készíthető. 

Áfonya

Az áfonya gyümölcssavakat, cukrot, pektint illetve A-, B- és C-vitamint tartalmaz. Kiemelkedően magas a kálium tartalma. Ugyanakkor található még benne kalcium, vas, magnézium, mangán, cink, kén, foszfor. Az áfonyák festékanyagai az antioxidánsok, amelyeknek védő hatásuk van számos betegséggel szemben. Tudományosan is elfogadott szer a látószerv különféle betegségeire.  A-vitamin tartalma révén a farkasvaksággyógyítására szolgáló gyógyszer alapanyaga, valamint baktériumölő hatással is rendelkezik.

                                    

Piros ribiszke

A piros ribizli a csontok és a fogak felépítését segíti, magas C-vitamin tartalmának köszönhetően pedig véd a skorbut ellen. Fogyaszthatjuk bátran a magját is, mivel a bélperisztaltikára nagy hatást fejt ki (megindítja a bélmozgást). A petrezselyemlevél és a gyermekláncfű mellett a legjobb természetes vízhajtó

Fekete ribiszke

A  feketeribizlilevelének magas a flavonoid- és a procianidin-tartalma. A gyümölcs a C-vitamin mellett E- és B-vitamint, valamint karotint és vasat is tartalmaz. Magjának zsíros olaja gazdag gamma-linolénsavban, melynek a neurodermatitisz (krónikus, erős viszketéssel járó bőrbetegség) kezelésében egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak. A levélből készített tea vizelethajtó hatású, de fogyasztható magas vérnyomás, vesebaj esetén is.

Csipkebogyó

Köztudott, hogy a csipkebogyó tízszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a citrom. A C-vitamin növeli a betegségekkel szembeni ellenálló képességünket, ezért kiváló meghűléses betegségek ellen. Ám ezen kívül szép számban találhatunk benne pektint, cukrot, gyümölcssavakat, magnéziumot, vasat, kalciumot, illóolajat, cseranyagot, nyomokban karotint, B1-, B2-, K- és P- vitaminokat. Magas magnéziumtartalmának köszönhetően fontos szerepe van a szív-és érrendszeri betegségek, keringési zavarok gyógyításában, ugyanakkor serkenti a gyomornedvek működését, csökkenti a vérnyomást és idegnyugtató is.

 

Sárgabarack

A sárgabarack tartalmaz A-vitamint, béta-karotint, B17-vitamint, káliumot, kalciumot, foszfort, C-vitamint és ként. A csontok és a szövetek újjáépítésében fontos szerepe van, így fogyasztása egyaránt javasolt fiataloknak és időseknek. Növeli a sejtek energiáját, élettartalmát, fokozza a vérképzést, mérsékli az asztmás panaszokat. Vízhajtó, méregtelenítő hatású. Segít leküzdeni a baktériumok, vírusok által okozott fertőzéseket.

Egres

A köszméte energiatartalma csekély, 44 kcal (184 kJ) 100 grammonként. Ugyanakkor tartalmaz A, C és D-vitamint is, illetve az ásványi anyagok közül káliumot, kalciumot, foszfort és niacint. A benne található nyomelemek miatt rendkívül értékes a szervezetünk számára. A népi orvoslás szerint rendszeres fogyasztása köszvény, vese- és hólyagbántalmak esetén jó hatású. Orvosok és kutatók is megállapították, hogy pektin tartalma azonos az almáéval.

 

Birsalma

Az almához hasonlóan rengeteg vitamint és ásványi anyagot, almasavat, csersavat tartalmaz. A-, B1- ,B2-, C-, E-, P-vitamin és több mint 27-féle ásványi anyag (például foszfor, kálium, vas, kalcium) található benne! Segíti az anyagcserét, és rendben tartja a vér koleszterinszintjét. Rostjai az érés során feloldódnak, és pektin keletkezik. A gyümölcsök közül a birsnek a legmagasabb a pektin-tartalma.    

forrás: www.vitaminsziget.com

 

Székesfehérvári (Regionális) Ép Lélek Egészséges Test
Közhasznú Egyesület

 

8000 Székesfehérvár, Tolnai u. 36. VI/26.

Tel.: +36-20/393-1944
Email: Diese E-Mail-Adresse ist gegen Spambots geschützt! JavaScript muss aktiviert werden, damit sie angezeigt werden kann.
Honlap: www.eletegyesulet.hu

 

          Tevékenységünket támogathatja adományával és adójának 1%-ával!

Bankszámlaszámunk: 10400889-50526766-87691004

Adószámunk: 18500471-1-07