É-L-E-T
Egyesület

kedd, november 13, 2018
Deutsch (DE-CH-AT)Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Címlap Kiadványok É.L.E.T.-infó 2014/2

É.L.E.T.-infó 2014/2

É.L.E.T.-infó 2014/2

               

É.L.E.T.-infó 2014/2

Vitamin a természetből I.   

                                                                                                                   

 

A gyümölcsök, zöldségek legértékesebb tápanyagai közé tartoznak a vitaminok, ám ezekhez csak akkor juthatunk hozzá hiánytalanul, ha a gyümölcsöt, zöldséget leszedés után azonnal, hámozás és darabolás nélkül, nyersen megesszük. A vitamintartalom a gyümölcs, zöldség leszedése után azonnal csökkenni kezd, és elvesznek vitaminok a tárolás, hámozás, darabolás, mosás miatt is. A helyzet többnyire tovább romlik a tartósítás során.
A vitaminokat a hő, a fény, az oxigén és a kémhatásváltozás is károsíthatja (különösen érzékeny a C-vitamin és a folsav). Az alábbiakban látható melyik vitamin mire érzékeny és miben oldódik:

      

Vitamin  Mire érzékeny            Miben oldódik
A-vitamin  hő, oxigén, fény                     zsír
B1 (tiamin)   víz
B2 (riboflavin) fény víz
B5 (pantoténsav) víz
B6 (piridoxin)  hő, oxigén, fény  víz
B7 (biotin)   víz
B9 (folsav)  hő, oxigén, fény  víz
B12     hő, fény víz
C hő, oxigén, fény  víz
D fény zsír
E hő, oxigén, fény  zsír

      

    

Szilva

 

Az egyik legjobb természetes vértisztítónk. Vitamintartalma nem számottevő, kivéve a B-vitamin tartalma. Nagy mennyiségben káliumot, kisebb mennyiségben nátriumot tartalmaz. B-vitaminnak köszönhetően az idegrendszerre és az agyműködésre jótékony hatású. Hiszen ez a vitamin nagyon fontos az idegrendszer számára, segítik az agy anyagcseréjét, ezáltal segítik elő a megfelelő gondolkodást, tanulást, a memória működését. A kék, vörös és sárga szilvák, melyek általában vékony húsúak is, és a hús erősen tapad a maghoz, kevésbé értékesek, mert erősen savasak.

 

Barack

 

Főleg A- és C-vitamint tartalmaz az őszibarack. Magas vitamintartalmuk miatt kiváló antioxidáns forrása a szervezetünknek, így a betegségek megelőzéséhez érdemes nagyobb mennyiségben fogyasztanunk. Főleg magnézium-, kalcium tartalmát érdemes kiemelni. A magnézium és kalcium egyaránt fontos a csontjaink, illetve az idegrendszerünk egészségéhez. Az őszibarackban és a nektarinban található ásványi anyagoknak köszönhetően nagyon hatásos segítség a magas vérnyomás csökkentéséhez, ráadásul nagy mértékben hozzájárul a különböző gyulladásos betegségek megelőzéséhez és az izmok megfelelő működéséhez is.

 

Szeder

 

Gazdag vitaminokban (A-, B1-, B6- illetve C-vitamin, folsav) A szeder tápanyagtartalma nagyon hasonlít rokonáéhoz, a málnáéhoz, de szénhidrát- és növény rost- illetve pektintartalma nagyobb. Gazdag ásványi anyagokban:(kalcium, kálium, foszfor, magnézium,vas, mangán,réz). Flavonoid vegyületei elsősorban antioxidáns hatásuknak köszönhetően hasznosak, de azt is számos kutatási eredmény támasztja alá, hogy immunerősítő, gyulladáscsökkentő, daganatellenes hatásuk is van.

 

Meggy

 

Sokan nem is tudják, hogy milyen jót tesznek a szervezetükkel, ha ezt fogyasztják. A meggy gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban. Elsősorban A- vitaminban, B-vitaminban, valamint C-vitaminban. Magas a kalcium, magnézium, vas, cink és kálium tartalma. A meggyben lévő antioxidánsok segítik megőrizni az érfalak rugalmasságát, vértisztító hatású.

Jótékonyan hat a vérre és ezzel több nagy szerv, így a máj s a vesék munkáját serkenti, jótékonyan hat a szívre is.                                                                             

Cseresznye

 

A cseresznye nagy mennyiségben tartalmaz A-, B- és C-vitamint, ami ideális a szervezet vitaminszükségletének megteremtéséhez.  A cseresznye tartalmaz káliumot, kalciumot, foszfort, nátriumot, kobaltot, magnéziumot és nagymértékben vasat is, amelyek mind erősítik szervezetünket. Ezen kívül rengeteg nyomelem van benne, amely segítik az emésztő- és immunrendszer megfelelő működését. A cseresznye, lúgosító hatással is rendelkezik, így az elsavasodás következtében kialakuló betegségeket is megállítja. Általános szabály, hogy minél sötétebb a cseresznye, annál magasabb arányban tartalmaz ásványi anyagokat.

Szőlő

A szőlő jó káliumforrás, és sokféle ásványi anyagot (vas, magnézium, réz, cink, szelén) és vitamint (az összes B-vitamint, valamint C-vitamint) is tartalmaz, bár a káliumon kívül a többi mikrotápanyagból csak kisebb mennyiséget. C-vitamin-tartalma például huszad része a kiviének.

 A káliumnak köszönhetően jó vízhajtó, elősegíti az anyagcseretermékek kiürülését a veséken át, segít a vese- és hólyagkövesedés megszüntetésében. Tisztítja, méregteleníti a bélrendszert, fokozza az epeelválasztást és a bélmozgást, ugyanakkor a nagy mennyiségben elfogyasztott szőlő a vizelet savasságát is jelentősen csökkenti.

 

Körte

A körte jó C-vitamin és réz forrás. Együnk egy ízletes, zamatos körtét, és máris megadtuk a szervezetünknek a napi C-vitamin értéknek a 11,1%-át, illetve a napi réz értéknek a 9,5%-át. A C-vitamin és a réz úgy is felfoghatók, mint antioxidáns tápanyagok, amelyek segítenek megvédeni a sejteket az oxigén okozta károktól, amelyekért a szabad gyökök a felelősek.A körte jó K-vitaminforrás. Ez a vitamin közismert a véralvadás segítésében. Amikor a test megsérül, a K-vitamin kezdeményezi a gyógyulás folyamatát a vérzés lassításával és leállításával. A legújabb vizsgálatok arra utaltak, hogy a K-vitamin segít megelőzni, illetve kezelni a csontritkulást és a csontsűrűség elvesztését.

 

Alma

 

Tartalmaz A-vitamint, B-komplex vitaminokat. C-vitamin tartalma jóval csekélyebb, mint az egyéb citrusféléké (citrom, narancs), mégis a benne megtalálható ásványi anyagoknak köszönhetően nagyon jó hatással van az emésztésre.  Az ásványi anyagok egész garmadáját hordozza magában. A kálium, a kalcium, a cink, a fluor, a jód, a szelén együttesen szükségesek az ellenálló immunrendszer kialakulásához, egészségünk megőrzéséhez.  

Eper

 

Az eper: fiatalító gyümölcs, vértisztító hatása közismert. Magas A-, B- és C-vitamin tartalommal rendelkezik. C-vitamin tartalma több, mint a citromban, hisz 10 dkg eperben 50 mg C-vitamin található. Az eperben kálium, kalcium, magnézium, vas és cink is található. A bogyós gyümölcsökhöz hasonlóan kimagasló mennyiségben tartalmaz flavonoidokat, melyek antioxidáns hatásúak.

 

Málna

 

A málna nagyon sok értékes vitamint tartalmaz, mint például  A-, B-, C,-  E-, K- valamint P-vitamin. Sok antioxidáns, növényi rost, valamint gyümölcssav található benne. Víztartalma magas, azonban energia, zsír és szénhidrát tartalma alacsony. Az ásványok és nyomelemek közül megtalálható benne a kalcium, a kálium, a magnézium és a vas is.

 

Székesfehérvári (Regionális) Ép Lélek Egészséges Test
Közhasznú Egyesület

 

8000 Székesfehérvár, Tolnai u. 36. VI/26.

Tel.: +36-20/393-1944
Email: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
Honlap: www.eletegyesulet.hu

 

          Tevékenységünket támogathatja adományával és adójának 1%-ával!

Bankszámlaszámunk: 10400889-50526766-87691004

Adószámunk: 18500471-1-07