É-L-E-T
Egyesület

péntek, január 18, 2019
Deutsch (DE-CH-AT)Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Címlap Kiadványok É.L.E.T.-infó 2014/1 É.L.E.T.-infó 2014/1.3

É.L.E.T.-infó 2014/1.3

 

 

  C-vitamin Aszkorbin D3-vitamin Kolekalciferol K-vitamin Kálium Nátrium Magnézium Kalcium
Funkciója A C-vitamin hasznos a szabad gyökök ellen, emiatt feltehetően a rák ellen is véd. Részt vesz a kollagén-képződésben (ami a bőrt, a csontokat és a porcokat alkotja). Gyorsítja a sebgyógyulást, és megakadályozza a csúnya hegek képződését. Ez szabályozza a kalcium- és a foszforkiválasztást a táplálékból, részt vesz az oxidációs redukciós folyamatokban, sőt a csont- és a fogképződésnél is fontos szerepet játszik. A véralvadásban játszik fontos szerepet. A csontok felépítésénél is nélkülözhetetlen. Irányítja a szervezet vízháztartását, a sav-bázis egyensúlyt, az ingerületátvitelt, és fontos szerepe van az izmok és idegek működésben is. A káliummal együtt a szervezet vízháztartását, valamint a sav-lúg bázis egyensúlyát biztosítja. A csont- és fogképződéséhez, az izmok, idegek, enzimek működéséhez fontos. Az idegsejtek ingerületátvivő hatását is befolyásolja. Szerepet játszik a véralvadásban, a csontok és fogak növekedésében, az idegsejtek működésében, az izom összehúzódásban és a véralvadásban.
 
Hiánya Fogékonnyá tesz a fertőzésekre, gyengíti a vérereket, ingerültség és fáradtságot okoz, és növeli a szív- és vér-keringési betegségek rizikóját. Ínyvérzést, ínysorvadást fogkihullást súlyos esetben skorbutot okoz. Csontnövekedési zavarokat okozhat, továbbá izomgyengeséget vagy oszteoporózist (csontritkulást) okoz. Hiányától általában az idősek és beteg emberek szenvednek. Gyomor- és bélbetegségek, vagy alvadási nehézségek. Felnőtt emberek szervezetében csak a hiánytáplálkozás, vagy antibiotikumok huzamosabb szedése vezethet hiánytünetekhez.
 
Fáradtság, étvágytalanság, álmatlanság, szabálytalan szívverés, székrekedés, szédülés, izomgyengeség, alacsony vércukorszint. Hasmenés vagy hányás után fellépő görcsöket okoz, és alacsony vérnyomást idézhet elő. Émelygés, gyengeség, szorongás, izomgyengeség, zsibbadás a karokban és a lábakban, olykor alacsony vércukorszint. Vérzékenység, izomgörcs, fogbetegségek. Felvételét a D-vitamin segíti, hiánya csontritkulást, angolkórt, csontlágyulást okozhat
Túladagolás A felesleg kiválasztódik. A túl magas dózis hasmenést okoz. Az előírtnál nagyobb mennyiségű D-vitamin bevitele hosszabb időtartamon keresztül vesekőképződést okozhat, továbbá hányást, hasmenést, fej- és ízületi fájdalmakat idézhet elő. A táplálkozáson keresztül ez nem lehetséges. A mesterséges bevitel a tablettákon keresztül előidézhet olyan reakciókat, mint émelygés, rosszullét, esetleg allergiás reakciók, orrvérzés, hasmenés. Szívritmuszavar, vérnyomásesés, gyengeség és félelemérzés. Magas vérnyomást okoz, szívbetegségek, növeli a csontritkulás rizikóját, kisbabáknál hasmenést és kiszáradást okozhat. Túl sok magnézium bevitel nem lehetséges. Tabletták előidézhetnek hasmenést vagy hányást.
 
Akadályozza a vasfelvételt.
Napi szükséglet 100 mg. Ez kb. 50 g fekete ribiszkében, 140 g kiviben, (2 db kivi),10 g zöldpaprikában, 170 g eperben,1 nagy narancsban vagy700 g héjában főtt krumpliban. A napi 5 mikrogrammos szükségletet fedezi kb. 100 g tonhal, 15 g hering, 30 g lazac, 260 g sampinyon gomba vagy 130 g borjúhús Kb. napi 60 mikrogramm körül mozog a napi szükséglet. Ezt 20 g kelbimbó, karalábé vagy karfiol, 30 g csirkemellfilé, 150 g zabpehely vagy müzli, 200 g natúrrizs vagy 400 g marhahús fedezi. Ez kb. 3 mg, várandós és szoptatós anyáknak 4,5 mg. A napi szükséglet megtalálható kb. 230 g fehér babban vagy 17 g szójababban. 5-6 g naponta. A nátriumot elsősorban sózott ételeken keresztül (nátrium klorid) vesszük magunkhoz. A napi szükséglet kb. egy teáskanál só. 300 mg naponta, várandós és szoptatós anyáknak 450 mg. A napi szükséglet 56 g tökmagban, kb. 190
g natúrrizsben, vagy 250 g borsóban található.
 
Kb. 300-500 mg, terhes és szoptatós anyáknak a duplája. Ezt 10 dkg ementáli, 80 dkg káposzta, 1 kiló narancs vagy fél kiló zöldség, kb. 8 dl tej tartalmazza.
Miben található Zöldségfélék, gyümölcsök, különösen a déligyümölcsök és az ezekből előállított levek, paprika, burgonya, egyéb zöldségek. A zsírosabb halak /zsírhalak/, mint a hering, a makréla, máj, halmájolaj, sűrített tej, tojássárgája, vaj, csíráztatott magok. Brokkoli, zöldkáposzta, baromfi, marhamáj, zöld tea, tojás, búzacsíra. Különböző zöldségfajtákban, gyümölcsökben, gombákban, teljes kiörlési listből készült termékekben, tejben, kávéban, teában. Főként a sózott élelmiszerekben, mint a burgonyachips, sajt, tartósított és füstölt húsok, vagy kolbászfélék. Teljes kiőrlésű termékek, zöld színű zöldségek, ehető magvak és hüvelyesek. Tej, tejtermékek, zöldségek, dió, hal (pl. a szardínia), fehérliszt és hántolatlan gabonafélék.